Plasmolifting: peremajaan kulit

Sekarang bergaya untuk menjadi rapi, muda, cantik. Tetapi belia adalah fenomena yang secara beransur-ansur tidak lama, dan oleh kerana kami ingin mengekalkannya selama mungkin, pakar kosmetologi memberi kami peluang ini dengan membangunkan, membentangkan dan menggunakan teknik terkini dan paling berkesan serta prosedur peremajaan. Tetapi pilihan manakah daripada keseluruhan rangkaian prosedur kosmetik moden yang harus dilakukan oleh seseorang yang ingin memanjangkan keremajaan dan kecantikan, meremajakan kulit mereka dan memulihkan penampilan mereka? Artikel ini mendedahkan secara terperinci intipati salah satu teknik terbaru - plasmolifting, bercakap tentang keselamatan dan kecekapan tinggi teknik ini.

Apakah pengangkatan plasma?

Picagari Plasma Peremajaan

Darah manusia mengandungi potensi besar yang boleh merangsang semua sumber badan yang diperlukan untuk melawan proses penuaan dan perubahan berkaitan usia, peremajaan kulit dan pembaikan tisu am. Dan prosedur Plasmolifting menyumbang kepada pendedahan yang sangat berkesan, manifestasi semua potensi ini. Apakah plasmolifting, apakah berdasarkannya, bagaimana prosedur kosmetik ini dilakukan untuk meremajakan kulit dan tisu subkutan dengan berkesan?

Plasmolifting adalah prosedur kosmetik, teknik bukan pembedahan yang melakukan peremajaan kulit dan mengaktifkan proses penjanaan semula tisu dalam tubuh manusia. Ini adalah kaedah terbaru yang telah merevolusikan kosmetologi. Seperti segala-galanya yang bijak, prinsip asas dan idea teknologi adalah sangat mudah. Prosedur kosmetik ini, konsep utama yang berdasarkan keupayaan pesakit manusia untuk memulihkan plasma darah yang kaya dengan platelet. Plasma yang terhasil disuntik ke kawasan kulit yang bermasalah. Terima kasih kepada suntikan sedemikian, tubuh manusia menerima rangsangan yang kuat untuk mengaktifkan proses semula jadi peremajaan dan penjanaan semula.

Ciri-ciri perangsang plasma kaya platelet sedemikian memastikan pembentukan sel kulit daripada sel stem, normalisasi proses metabolik, pembentukan molekul asid hyaluronik, rangsangan peredaran darah dan peningkatan dalam pengeluaran elastin dan kolagen. Peremajaan kulit dan tisu subkutaneus yang lebih dalam bermula.

Prosedur kosmetik ini mempunyai banyak sinonim lain, contohnya, ACR - peremajaan sel autologous, peremajaan kulit, terapi kulit autoplasma, revitalisasi plasma kulit, biorevitalisasi plasma, hemorejuvenation, biorevitalisasi plasma, "draculotherapy".

Prosedur plasmolifting sebahagiannya serupa dengan biomesoterapi, kerana ia menggunakan biomaterial pesakit untuk suntikan, yang memastikan keserasian penuh komponen biologi dan menghapuskan kemungkinan komplikasi dalam bentuk tindak balas alahan.

Plasmolifting adalah serupa dengan prosedur kosmetik yang dipanggil ReGen Lab yang dibangunkan oleh pakar Switzerland, yang juga meremajakan kulit dan tisu subkutan. Tetapi ia adalah proses yang lebih mahal dan memerlukan perkakasan yang mahal.

Sejarah berlakunya plasmolifting

Antara prekursor awal kaedah ini ialah autohaemotherapy (pemindahan darah pesakit dari vena ke otot punggung untuk merangsang fungsi perlindungan badan), yang telah digunakan dalam perubatan selama lebih dari seratus tahun, dan terapi plasma, prosedur yang digunakan. untuk merawat penyakit tertentu Penyakit yang disebabkan oleh pemberian intravena plasma darah.

Eksperimen pertama mengenai peremajaan kulit manusia dan sejurus sebelum penampilan kaedah plasmolifting telah dijalankan di Amerika Syarikat beberapa dekad yang lalu. Hasil daripada kajian ini, prosedur kosmetik yang dipanggil terapi PRP (PRP-Plateled Rich Plasma - platelet-rich plasma) muncul. Dan prosedur Plasmolifting dianggap sebagai pengubahsuaian terapi PRP, ia telah dipatenkan oleh pakar pada tahun 2004.

mekanisme pengaruh

Platelet, sebagai tambahan kepada fungsi utamanya - mempercepatkan pembekuan darah, mampu merembeskan protein faktor pertumbuhan yang merangsang proses pembahagian sel dan pertumbuhan sel. Selepas kecederaan, platelet biasanya terkumpul berhampiran luka dan mula menghentikan darah dan membaiki kawasan yang rosak.

Sebagai contoh, untuk memaksa sel-sel menjana semula secara buatan dan dengan itu mencapai peremajaan kulit, seseorang harus menyebabkan kecederaan kecil, seperti dengan pengelupasan kimia, atau menipu badan pesakit dengan menghantar platelet darah ke lokasi yang dikehendaki. Tindakan sedemikian berfungsi sebagai isyarat untuk memulakan proses penjanaan semula.

Oleh itu, apabila disuntik ke kawasan yang betul, plasma kaya platelet membantu memulihkan sel-sel kulit. Fibroblas (sel tisu penghubung) dengan berkesan mula menghasilkan elastin, kolagen dan asid hyaluronik, pembentukan sel kulit baru juga dipercepatkan dan peremajaan kulit berlaku.

Skop pengangkatan plasma

Prosedur plasmolifting digunakan terutamanya dalam kosmetologi. Peremajaan kulit yang sangat berkesan dan cepat serta tidak menyakitkan adalah meritnya. Tetapi prosedur kosmetik ini juga berjaya digunakan dalam trikologi dan merupakan alat yang berkesan untuk memerangi kebotakan dan keguguran rambut. Selepas beberapa sesi Plasmolifting, struktur rambut dipulihkan, kegugurannya berhenti dan proses pertumbuhan rambut yang sihat bermula. Bergantung pada keadaan umum rambut, 2 hingga 10 prosedur plasmolifting mungkin diperlukan untuk merawat rambut gugur dan kebotakan.

Prosedur plasmolifting berjaya digunakan dalam pergigian untuk mempercepatkan proses pemindahan implan dan rawatan periodontitis.

Petunjuk untuk mengangkat plasma

Rawatan plasma untuk peremajaan kulit

Prosedur pengisian plasma mempunyai petunjuk berikut untuk pelaksanaannya:

  • mengelupas dan kulit kering;
  • pencegahan penampilan stretch mark dengan penurunan berat badan yang tajam;
  • Umur lebih 25. Ekspresi Wajah dan Garis Halus - Umur lebih 35;
  • Pelanggaran sifat asas kulit akibat penurunan berat badan;
  • tanda-tanda utama prolaps kulit, penurunan ketegasan, keanjalannya;
  • pecutan proses penjanaan semula tisu kulit selepas pengelupasan laser dan kimia;
  • jerawat dan penyakit dermatologi lain;
  • elastosis berkaitan usia, kulit "kelabu";
  • pemulihan kulit selepas pendedahan yang kuat kepada sinaran UV (penyamakan dari matahari, solarium);
  • rambut kusam jarang;
  • keguguran rambut dan kelemumur;
  • Membetulkan kesan buruk suntikan botox.

Kontraindikasi untuk plasmolifting

Prosedur plasmolifting mempunyai kontraindikasi berikut untuk pelaksanaannya:

  • gangguan mental;
  • kulit kendur yang teruk;
  • penyakit darah;
  • gangguan imuniti;
  • penyakit kronik;
  • keterukan pelbagai penyakit kronik;
  • diabetes mellitus dalam bentuk yang teruk;
  • Penyakit pelbagai organ dalaman pesakit;
  • Alahan kepada antikoagulan yang digunakan dalam penyediaan suntikan;
  • haid;
  • penyakit onkologi;
  • hipofibrinogenemia;
  • keabnormalan dan disfungsi platelet, kiraan platelet rendah (di bawah 100, 000 setiap 1 µl);
  • hemoglobin rendah (nilai di bawah 100 g setiap 1 liter);
  • demam, suhu tinggi;
  • Kehamilan;
  • penggunaan antibiotik;
  • laktasi;
  • perencatan pengagregatan platelet;
  • Kurang daripada dua hari sebelum prosedur, gunakan NSAID (Ubat Anti-Radang Bukan Steroid), cth. B. aspirin, analgin;
  • Keradangan kulit di kawasan suntikan.

Prosedur kosmetik ini mempunyai had utama berikut yang dikenakan ke atas pesakit sebelum ia dilakukan:

  • larangan pergi ke solarium;
  • larangan untuk mendapatkan tan semulajadi;
  • Larangan melawat kolam renang dan sauna.

Prosedur Plasmolifting: pelaksanaan

Empar plasma anti-penuaan

Sebelum memulakan prosedur, disyorkan untuk menjalani beberapa peperiksaan: ujian darah biokimia dan klinikal, ujian darah untuk kehadiran penyakit berjangkit. Darah kemudian diambil dari pesakit dari vena ke dalam tabung uji yang mengandungi gel pemisah dan antikoagulan. Jumlah darah yang diambil bergantung terutamanya pada ciri individu dan biologi pesakit. Biasanya ia adalah kira-kira 10-20 ml. Kemudian darah dibahagikan kepada tiga pecahan menggunakan centrifuge khas:

  • komponen selular (leukosit dan eritrosit);
  • plasma kaya platelet (kira-kira 1 juta setiap 1 µl);
  • Plasma miskin platelet (kurang daripada 150, 000 setiap 1 µl).

Plasma darah yang diperkaya dengan platelet disuntik menggunakan suntikan mikro ke kawasan bermasalah yang sebelum ini telah dirawat dengan larutan antiseptik. Selepas pengenalannya, fibroblas diletakkan di sepanjang garis Langer (garisan regangan semula jadi yang dikaitkan dengan usia). Apabila pembentukan elastin dan kolagen dirangsang, kulit menjadi tegang. Teknik suntikan mikro secara amnya serupa dengan mesoterapi.

Sekiranya perlu, gunakan anestesia dengan krim khas. Pada akhir prosedur, kawasan di mana prosedur plasmolifting dilakukan sekali lagi dirawat dengan antiseptik. Dalam 3 hari pertama selepas Plasmolifting, pesakit biasanya mengalami kemerahan dan mengelupas serta sedikit kegelapan pada kulit. Kedutan kecil boleh muncul pada lapisan atas kulit. Biasanya ia hilang selepas tiga hari.

Tempoh prosedur biasanya 40 hingga 50 minit. Kursus asas plasmolifting terdiri daripada 4 sesi dengan kekerapan 1 sesi dalam satu hingga dua minggu. Untuk mengekalkan dan menyatukan kesan yang dicapai, adalah perlu untuk mengulangi kira-kira 2 kursus plasmolifting setiap tahun.

Untuk mengelakkan kesan sampingan yang tidak menyenangkan, pengarang plasmolifting dilarang daripada mengubah suai kaedah, contohnya, menambah komponen lain, vitamin, kepada plasma kaya platelet.

Prosedur peremajaan kulit plasma mempunyai kelebihan yang paling penting berbanding prosedur kosmetik lain – dari masa ke masa, proses merangsang pengeluaran kolagen, iaitu memperbaiki keadaan umum kulit, peremajaan kulit berterusan dalam bulan-bulan berikutnya hingga setahun termasuk.

Prosedur Plasmolifting: kecekapan

Dalam 40 peratus kes, kesannya dapat dirasai hampir serta-merta selepas plasma mengangkat. Dalam semua kes lain, prosedur kosmetik yang dilakukan ini tidak nyata dengan serta-merta, hasilnya muncul selepas kira-kira 2 minggu. Untuk mencapai kesan yang lebih jelas dan lebih baik, pakar mengesyorkan beberapa prosedur. Kemudian peremajaan kulit kawasan yang dirawat akan menjadi sangat ketara. Keputusan prosedur boleh bertahan sehingga dua tahun.

Kesan yang terhasil boleh dibandingkan dengan pengelupasan kimia pada leher dan kulit muka: ia menjadi lebih muda, lebih elastik, warnanya bertambah baik, kedutan halus terlicin. Hasil yang paling ketara selepas prosedur adalah kesan "kulit porselin" - kulit menjadi sangat baldu, lembut, licin, seolah-olah bersinar dari dalam. Prosedur plasmolifting hanya berkesan apabila tanda-tanda pertama perubahan berkaitan usia dan penuaan kulit muncul. Hanya selepas itu penggunaannya boleh meremajakan kulit dengan berkesan. Sekiranya terdapat kedutan yang lebih dalam atau bujur muka yang tidak jelas, maka prosedur kosmetik ini tidak akan memberikan hasil yang baik.

Di bawah anda akan menemui purata tempoh kursus mengangkat plasma yang disyorkan dan keputusan yang dicapai untuk masalah kulit yang paling biasa berikut:

  • ptosis kulit. Keputusan: peningkatan turgor dan warna kulit. 4-6 prosedur 1 sesi dalam 7 hari.
  • Lipatan. Keputusan: pengurangan dalam kedalaman dan bilangan kedutan, memperlahankan perjalanan perubahan berkaitan usia. 4-6 prosedur untuk 1 sesi setiap 7 hari.
  • foto penuaan. Keputusan: penghapusan atau pengurangan hiperpigmentasi, fotopenuaan. 4-6 prosedur untuk 1 sesi setiap 7 hari.
  • kulit letihKeputusan: pengurangan lingkaran hitam, bengkak dan peningkatan pada kulit, peningkatan tempatan dalam imuniti kulit. 2-4 rawatan, 1 sesi setiap 7 hari.
  • kulit bermasalah. Keputusan: mengurangkan manifestasi jerawat, keadaan kulit bertambah baik, melegakannya. 4-6 prosedur untuk 1 sesi setiap 7 hari.
  • Kulit kering. Pemakanan dan penghidratan, pengaktifan proses metabolik. 2-4 rawatan, 1 sesi setiap 7 hari.
  • rambut gugur, kepala botakKeputusan: perencatan proses kematian folikel rambut, pengaktifan pertumbuhan rambut. 4-6 prosedur untuk 1 sesi setiap 7 hari.
  • Rambut kering dan nipis. Keputusan: peningkatan aliran darah dan pemakanan folikel rambut, pemulihan struktur rambut. 2-4 rawatan 1 sesi setiap 7 hari.
  • Kelemumur, kulit kepala berminyak. Normalisasi fungsi kelenjar sebum, penghapusan kelemumur. 4-6 prosedur 1 sesi setiap 7 hari.

Prosedur Plasmolifting: keselamatan

Plasmolifting ialah prosedur kosmetik yang benar-benar selamat yang membolehkan peremajaan kulit yang hampir tidak menyakitkan tanpa komplikasi yang serius. Suntikan plasma kaya platelet adalah tidak imunoreaktif dan tidak toksik kerana, seperti yang dinyatakan di atas, plasma tersebut diperoleh daripada darah pesakit tanpa penambahan bahan dan ubat tambahan. Memandangkan prosedur peremajaan plasma membantu mengaktifkan sumber tersembunyi badan, peremajaan kulit tersebut tidak menyebabkan reaksi penolakan. Komplikasi kecil mungkin berlaku, sepertiB. Bintik-bintik pada kulit, kemerahan, nekrosis, hipopigmentasi. Juga, prosedur kosmetik ini tidak mempunyai tempoh pemulihan. Perlu diingatkan bahawa komplikasi sedemikian secara teorinya mungkin, tetapi kebarangkalian kejadiannya sangat kecil.

gabungan dengan kaedah lain

Prosedur plasmolifting boleh digabungkan dengan sempurna dengan prosedur kosmetik anti-penuaan yang lain, contohnya, semua jenis pengelupasan dan pelapisan semula laser. Ini adalah apabila peremajaan kulit menunjukkan dirinya dengan paling berkesan. Prosedur kosmetik ini juga sesuai untuk menyediakan kulit sebelum melakukan pembedahan plastik dan memperbaiki keadaan dan penampilannya semasa tempoh pemulihan selepas pembedahan. Untuk mencapai kecekapan maksimum prosedur plasmolifting, ia boleh digabungkan dengan prosedur laser lain:

  • Pembedahan hyaluronik laser menyediakan kulit untuk peningkatan kandungan asid hyaluronik;
  • Fotothermolysis laser membolehkan anda menyatukan hasil plasmolifting;
  • Gabungan laser meningkatkan kesan peremajaan yang terhasil.

Prosedur Plasmolifting: Kos

Prosedur plasmolifting itu sendiri tidak mahal, kerana pesakit itu sendiri adalah pembekal plasma kaya platelet, centrifuge melakukan kerja membahagikan darah kepada pecahan, dan suntikan ubat yang dihasilkan boleh dilakukan oleh pakar kosmetik yang terlatih dalam suntikan mesoterapi. Komponen utama harga prosedur Plasmolifting ialah harta intelek. Tetapi prosedur kosmetik ini tidak begitu mahal.

Jumlah kos dibentuk dengan mengambil kira bilangan dan kawasan kawasan yang dirawat.